Tematy artykułów
Kontakt
Zadzwoń na infolinię: pon. - pt. 9:00 - 18:00
Wyślij e-mail na: kontakt@travelduck.pl
Zadzwoń na infolinię: pon. - pt. 9:00 - 18:00
Wyślij e-mail na:

Wyprawa rowerowa - przygotowanie kondycyjne. Poczuj wiatr we włosach, a nie ból w mięśniach

Joanna Jędrzejczyk
Joanna Jędrzejczyk
Przeczytasz w 3 min 0
przygotowanie-kondycyjne-rower

Ludzie decydują się na aktywne spędzanie wolnego czasu coraz częściej. Jedną z popularniejszych form wypoczynku czynnego jest jazda na rowerze. Jeździć można wszędzie: w mieście, na wsi, po górach, wokół jezior. Trasy są różne, ale jedno je łączy – trzeba się odpowiednio przygotować, aby wyprawa rowerowa była przyjemnością, a nie maratonem pełnym uciążliwości i zakwasów.

Wyprawa rowerowa - ile przejedziesz?

Człowiek bez większego przygotowania kondycyjnego jest w stanie przejechać na rowerze ok. 60 km w ciągu jednego dnia. Zakładając, że na starym rowerze bez nowoczesnych udogodnień jedzie się średnio około 15 km na godzinę, łatwo wyliczyć, że przez zaledwie 4 godziny można pokonać dystans 60 km. A to już całkiem spora odległość.

A co dopiero, gdy masz kondycyjne przygotowanie do wyprawy rowerowej, a rower to sprzęt najwyższej klasy!

Wypróbujesz rowerową wyprawę do Banatu w Rumunii?

Na co zwrócić uwagę, planując wyprawę rowerową?

Jest kilka istotnych kwestii, o których należy pamiętać, zanim zdecydujesz się na rowerową wyprawę. Zaliczyć do nich należy:

Planując wyprawę rowerową, należy wybrać trasę, która dostosowana jest do możliwości rowerzysty. Jeśli nie jesteś fanem/fanką ostrych podjazdów, lepiej odpuść sobie na pierwszy raz rajd po górach. Naprawdę nie brakuje tras na wyprawę rowerową po mniej wymagających terenach.

jazda-rowerem

Przed wyjazdem musisz upewnić się, że sprzęt rowerowy jest w doskonałej formie oraz że wybrany ekwipunek będzie dla Ciebie ułatwieniem w trakcie trasy, a nie dodatkowym balastem.

Przygotowanie kondycyjne – po co to robić?

Po co Ci przygotowanie kondycyjne? Po to, aby po pierwszym dniu mieć jeszcze szansę wsiąść na siodełko. Oczywiście można pokusić się na jazdę bez odpowiedniego przygotowania kondycyjnego, jednak wyprawa rowerowa stanie się koszmarem.

Mięśnie są nieprzyzwyczajone do takiego ciągłego wysiłku, a kręgosłup, ręce i pośladki będą boleć. To tylko krótka lista tego, co będzie dotkliwie doskwierało po pierwszym etapie wyprawy rowerowej.

A może rowerowa wycieczka po Dolomitach?

Wyprawa rowerowa bez przygotowania? Kłopoty gwarantowane

Lista kontuzji, którym mogą ulec rowerzyści, jest dość długa. Zapoznaj się z tymi najbardziej powszechnymi. Jeśli zdecydujesz się na wyprawę rowerową bez przygotowania kondycyjnego, możesz nastawić się na pewne:

  • bóle kolan,
  • bóle mięśni ud,
  • bóle pleców,
  • bóle kręgosłupa,
  • naciągnięcie mięśni.

Sprzed komputera na wyprawę rowerową

Pomysł na wyprawę rowerową pojawił się dopiero niedawno? No cóż, czasu nie ma zbyt wiele, ale to nie znaczy, że nie możesz się odpowiednio przygotować.

przygotowanie-do-roweru

Podstawą jest budowanie tak zwanej wytrzymałości tlenowej. Co to takiego? Zdolność organizmu do ciągłego, nieprzerwanego wysiłku przez dłuższy czas. Bez zadyszki, która utrudnia jazdę, kolek czy innych dolegliwości. Prosto powiedzieć... A jak tego dokonać?

Marzysz o rowerowej objazdówce po Czechach?

Systematyczność podstawą budowania kondycji

Sposób na przygotowanie kondycyjne jest prosty. Raz w tygodniu trzeba przejechać bez przerw ustalony przez siebie dystans. Z każdym kolejnym tygodniem należy dystans lub czas jazdy – w zależności jak ustalasz sobie plan treningów – wydłużyć.

Nie muszą to być bardzo duże różnice, ale systematyczność to niezaprzeczalna podstawa treningu. Po bardzo intensywnym dniu rób 2 dni przerwy.

Wyprawa rowerowa to nie bajka - nie oszukuj się

Wyprawa rowerowa nie jest prostą sprawą. Zwłaszcza, jeśli jedzie się kilka godzin bez przerwy. Dlatego bardzo istotne przed wyprawą rowerową jest swoiste przypomnienie niektórym częściom ciała, co je czeka.

Kilkugodzinna jazda na rowerze daje się we znaki zwłaszcza pośladkom, od niewygodnej na dłuższą metę pozycji kolarskiej obrywają również kręgosłup i nadgarstki. Dlatego szykując się na wielką wyprawę rowerową, przejeżdżaj tygodniowo łącznie podczas kilku wyjść na rower co najmniej 10 godzin – ciało będzie za to wdzięczne.

Na rowerze z obciążeniem czy bez?

Jeśli planujesz kilkudniową wyprawę rowerową, wcześniej wybierz wersję jazdy z obciążeniem. O tym trzeba pamiętać podczas treningów i uskuteczniać jazdy z odpowiednim balastem. Wskazówka: postaraj się obciążać tył, a nie przód – będzie nie tylko wygodniej, ale i znacznie łatwiej jechać.

wyposazenie-roweru

Nieco dolce vita? Toskania i Umbria na rowerze.

Plany wyprawy rowerowej kontra rzeczywistość

Zaplanuj trasę wyprawy rowerowej tak, aby być w stanie ją pokonać. Jak to sprawdzić?

Przejeżdżaj podczas treningów co najmniej połowę zaplanowanej przez siebie dziennej trasy podczas wyprawy. Szybko ocenisz, czy jesteś w stanie podołać narzuconemu dystansowi, czy też lepiej będzie zmniejszyć planowane odległości.

Tutaj przeczytasz o odzieży dla rowerzystów.

Gdy wyprawa rowerowa coraz bliżej

Jeśli trzymasz się powyższych wskazówek, masz już podstawowe przygotowanie kondycyjnie do wyprawy rowerowej. Co jeszcze możesz zrobić? Dobrą opcją jest skorzystanie z kilku zabiegów masażów sportowych pleców, rąk i nóg.

Nie rób tego jednak na ostatnią chwilę – doświadczony masażysta potrafi wycisnąć z człowieka siódme poty i dobre samopoczucie może przyjść trochę później niż następnego dnia.

szlaki-rowerowe

Takie przygotowanie organizmu do dłuższej rowerowej wyprawy będzie wystarczające, aby można było zrealizować marzenie o poznawaniu świata z perspektywy siodełka rowerowego. Z pewnością będzie to niezapomniane przeżycie, nie przerywane zakwasami czy kontuzjami.

Zobacz ofertę rowerowych wyjazdów Travelduck:

Wyprawy rowerowe Rowerowe porady

Proponowane wyjazdy